Ro

ha ro rundt seg er viktig for oss, Men hva innebærer det å ha ro? Betyr det mer enn bare å ha det stille i form av fravær av lyd?

Det siste året så har jeg erfart at ro kan eksistere i flere former og i flere settinger. På samme måte som at støyfinnes i de samme settingene. Støy resulterer gjerne i bekymringer, tristhet, nervøsitet eller rastløshet.

Det er ganske interessant hvordan støy kan inntre i livet. Det kan forekomme på facebook-veggen, eller i et vennskap. På TV´n i form av mange bilder, uttrykk og lyd, på Instagram, i kirker,i vennegjenger, i bøker og andre steder. Og med støy mener jeg ting som forstyrrer oss, og som hindrer oss i å ha en sunn orientering og utvikling, kjenne glede og frihet.

Facebook er et godt eksempel. Der kan det dukke opp alt fra triste nyheter, radikale og/eller manipulerende artikler, perfeksjonisme, eller hat. Basert på hvem eller hva vi følger.

Før  så  lot jeg alt mulig dukke opp på veggen min.  Men etter hvert merket følte jeg at det var forstyrrende. Ja, det ble rett og slett for mye! Alle triste nyheter gjorde meg bekymret og lei meg. For mange perfekte bilder ga meg en følelse av å være mislykket. Mange av de religiøst motiverte artiklene bar preg av å være unødvendig støtende, og førte bare til forvirrelse i tankene og i troen min.

Kanskje er det bare meg som er sensitiv, kanskje ikke. Jeg måtte uansett ta grep. Løsningen var å bli mer selektiv. Hver gang noe føltes forstyrrende på en usunn måte, sluttet jeg å følge de. Det hjalp å stille spørsmålet: Tar dette energi fra meg, eller gir det energi?

I tillegg til at dette hjalp, så var det godt å bruke mindre tid på Facebook generelt.

Dette lille eksperimentet førte til mye mer fred i tankene og sinnet mitt, og ble derfor utvidet til å gjelde mange flere arenaer i livet. Alt fra sosiale grupper til hva slags bøker jeg leste. Jeg kuttet ut MYE.. Dette var skikkelig godt for meg, og nå føler jeg mer ro.

Det er godt å ikke lenger kjenne på de «tusen øyne» , og høre på deres velmenende råd og meningene. Nå er det bare meg og mine aller nærmeste, aktivitetene jeg liker, en sosial event nå og da, troen min og en liten dose av sosiale medier.

Det er ikke alltid lett å forstå at noe forstyrrer oss på en usunn måte. Det kan som sagt være en usunn venn, litteratur som er villedende, et miljø der vi kan kjenne oss dømt av alles meninger eller der vårt rennome er skadet av rykter. Dette gir ikke ro, men støy.

Nå kan vi ikke kutte båndene med verden. Det hadde blitt litt vanskelig, og det er ikke nødvendig eller hensiktsmessig, heller. Så kanskje hemmeligheten ligger i dosen vi får av alt, og hvor flinke vi er til å sette grenser for oss selv.? Hvor mye vi ser av hva, og hvordan vi forholder oss til det? Hva vi kutter ut, og hva vi følger?

Måten vi kan gjøre det på, er spørre oss selv; Hva er nyttig, og hva er ikke? Er det nødvendig å følge alle humorsidene, og alle vennene fra ungdomsskolen? Er det greit å følge alle disse avisene, eller er de forstyrrende? Kan Instagram være ødeleggende i for store doser? Er det noe annet i livet som stjeler tid og energi fra meg?

Om svarene er ja, så er det kanskje på tide å ta en opprydding i livet. En liten vårrengjøring nå og da kan hjelpe.

Roen har i hvert fall fått større innpass i livet mitt, for nå er det er færre ting å bekymre seg for. Det er også fint at det er større rom til at fokuset kan være rettet mot de viktige tingene i livet. Dette kom som en følge av å bli selektiv. Av å tenke igjennom hvert område av livet som trengte opprydning.

Har du gjort eller tenkt noe lignende?

Susanne

Legg igjen en kommentar

